Wie zijn we en wat doen we?

Geschreven door:
Nina Zwetsloot
30-06-2015

Het is goed en gezond voor een bedrijf als er mensen werken die nogal verschillend zijn. Want iedereen draagt zijn of haar eigen steentje bij en zo vullen collega’s elkaar aan.

Als marketing- en communicatiemedewerker bij Matchpartner heb ik daar veel mee te maken. Hier zit dan ook gelijk een uitdaging in voor mij: want terwijl iedereen anders is en anders te werk gaat moet er natuurlijk wel een gezamenlijke boodschap naar de buitenwereld zijn.

De verschillen tussen collega’s hebben ook te maken met de onderverdeling die wij hebben gemaakt in specialismen. De doelgroep die wij willen bereiken in verband met onze vacatures in de Commerciële Arbeidsbemiddeling is, bijvoorbeeld, een heel andere dan die van Zorg en Welzijn.

Het “wie zijn we en wat doen we” is dus binnen mijn functie heel belangrijk. Alleen al de opbouw en het onderhoud van een website die past bij onze branches én bij onze collega’s. Maar ook in het monitoren en verspreiden van onze vacatures, het creëren van naamsbekendheid en onze zichtbaarheid op diverse jobboards en social media.

Veel van deze speerpunten zijn kwantitatief van karakter. Brede zichtbaarheid op uiteenlopende websites is van groot belang en we hebben daar dan ook veel tijd en geld in geïnvesteerd. Al zijn onze vacatures nog zo uitdagend of boeiend, als niemand ze vindt en leest levert het niets op.

Eenvoudig gezegd: hoe meer hits, bezoeken aan onze website of de door ons geadverteerde functies, hoe beter. Alleen, de duur van een bezoek en of er een sollicitatie uit voortvloeit, dat heeft met de kwaliteit van onze teksten, ook wel content genoemd, te maken. Daarin spelen onze consultants, die bij voorkeur uit het vak komen waarin zij bemiddelen, weer een belangrijke rol.

Om het kwantitatieve en het kwalitatieve bij elkaar te brengen, dat is precies de puzzel waar ik dagelijks mee te maken heb. Een hogere Google ranking heeft te maken met zoektermen goed omschrijven en slim presenteren. Het betekent dat een tekst beknopt is en technisch aan een aantal eisen moet voldoen, maar ook inhoudelijk sterk moet zijn. Want nietszeggende reclame, dat klikken we allemaal weg.

Kortom, om hier een balans in te vinden en een gezamenlijke boodschap, is het verschil tussen de collega’s juist uitermate nuttig. Zo vullen de expertises elkaar aan.

Nina Zwetsloot
Op persoonlijke titel geschreven
Meer columns

Reageer

Geen reacties

Laatste nieuws

Vind de ideale baan binnen jouw specialisme

Vind de baan die bij jou past binnen jouw specialisme of bekijk hier ons gehele vacature aanbod