De post-vakantie dip

Door: Stephen Hoogenboom 22-8-2016

Categorieën
:
Columns,

 
We kennen allemaal wel dat ene moment. Die bijna-split second waarin je, na afloop van je vakantie, de laatste paar passen zet naar de voordeur van je werk. Hoe leuk je baan ook is, gegarandeerd dat je je dan ergens overheen moet zetten. In mijn geval is wel duidelijk wat daarna komt: plagerige opmerkingen tijdens een rondgang langs de collega’s. “Hee, is je kapper overleden?” of: “Jij bent ook niet bruin!”

En dan nog die ene collega, die het naadje van de kous wil weten: “Limoges? Daar was ik ook! Ben je nog bij dat witte kerkje geweest op die heuvel? Nee? Had je echt moeten doen! Hier, dit zijn mijn eigen foto’s. Kijk, hier stond ik peinzend over de zee te staren….”

Terug op kantoor, oef.... en dan aan het werk. Een volle mailbox met altijd dezelfde vragen -de mens is voorspelbaar- en alle dingen die je ‘direct, direct’ moet oppakken. Ik heb plezier in mijn werk, maar blijf het jammer vinden dat je er na twee dagen weer helemaal in zit en alles weer precies zo is als voor de vakantie.

Juist omdat je weet dat dat split second-moment er aan zit te komen, en daarna de hectiek van alledag, is de vakantie voor veel mensen een moment om te heroverwegen en te heroriënteren. Uit een recent onderzoek onder 894 Nederlanders van Vacaturekrant.nl blijkt zelfs dat ruim de helft (57%) van de werkzoekenden vanaf het vakantieadres solliciteert op een geschikte vacature.

Dat heroriënteren kan ook negatief zijn, te makkelijk denken dat het gras aan de andere kant groener is. Zoals ook veel mensen in de vakantie relationeel de handdoek in de ring gooien en, eenmaal thuis, de echtscheiding aanvragen. OK, je hebt genoeg van de smoelen van de collega’s die je vriendelijk zitten te plagen, maar wie zegt dat die er in een nieuwe baan niet zijn?

Voor de meeste mensen ligt het anders dan dat groenere gras: zij merken dat ze meer ambitie hebben dan zij in de huidige baan kwijt kunnen. Ze willen zich specialiseren, die bij een groter of of juist een kleiner bedrijf willen werken. Of leidinggevende taken erbij pakken.

In ieder geval zie ik na de zomer, weer achter de computer bij Matchpartner (met mijn haar dat nog altijd nodig geknipt moet worden) dat er veel post-vakantie reacties binnen komen. Misschien zijn het ook wel meer open sollicitaties, mensen die er lukraak een vacature uit pikken, eigenlijk meer als aanleiding om te melden dat zij iets nieuws zoeken.

Dit is juist de groep die wij als werving en selectiebedrijf het liefst bereiken: de mensen die, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, alles op het spreekwoordelijke rijtje te zetten. De belangrijkste basis van werving en selectie is immers: die uitmuntende kandidaat vinden die van de ene vaste baan naar de andere vaste baan wil overstappen.

Daarom werven we ook het hele jaar door. Veel organisaties hebben in de zomerperiode de zoekacties op een laag pitje staan. Sollicitatieprocedures lopen vertraging op vanwege afwezigheid van de beslissers. En na de vakantie ligt er zoveel werk, dat het vinden van de geschikte kandidaat op de achtergrond raakt. En dat juist op het moment dat de beste kandidaten langskomen (!).

Met die gedachte krijg ik er, ondanks alle grappen en grollen en de stapel werk, toch weer zin in. Aan de slag maar, om andere mensen uit de post-vakantie dip te halen…!

Stephen Hoogenboom
Op persoonlijke titel geschreven

reacties

Door: Sandy 25-8-2016 21:28
Onderwerp: Hàd ik maar vakantie!

Hierbij een reactie op de column vreemde tijd, post vakantie dip...

Wees blij dat je een baan hebt, je wilt echt niet ruilen met de duizenden die deze niet hebben! Dat er meer gezocht wordt omdat mensen denken aan een carrièreswitch na hun vakantie, tsja... Denk aan hen die geen vakantie hadden..geen geld en een tijdelijke baan aannamen omdat het meer is dan geen baan...

Veel mensen zoeken omdat ze een baan broodnodig hebben, omdat ze in de ww of bijstand zitten. Jij met je post-vakantie dip..wat een luxe probleem en het moge duidelijk zijn, de column stoort mij enorm, vooral van een organisatie die toch dagelijks met werkzoekenden te maken heeft en beter moet weten!