Personeel om op te bouwen

Leon Brouwers 29-9-2013 15:35
Categorieën: Columns

Misschien wist u het al, maar wat we bij Matchpartner doen is het werven en selecteren en vervolgens plaatsen van geschikte kandidaten bij werkgevers.

Dat is mooi en bondig gezegd. Maar wat geeft nu eigenlijk de doorslag als we iemand een goede kandidaat vinden voor een bepaalde vacature? Ik stel die vraag, en meteen komt er een tweede: waar kijk ik zelf als directeur-eigenaar van Matchpartner naar als ik een nieuwe medewerker aanneem?

Voor iemand die niet uit de arbeidsbemiddeling komt lijkt het antwoord makkelijk:

  1. Je stelt een functieprofiel op waarin de werkomschrijving en functie-eisen staan.
  2. Je legt een sluitingsdatum vast voor de procedure en presenteert je vacature in een krant, op je eigen website, op een jobboard of bij het UWV.
  3. In deze tijden van crisis willen mensen graag werken, dus er zal heus animo zijn. En inderdaad. Je krijgt een aantal reacties en daarvan nodig je de beste drie of vier uit.
  4. De meest geschikte neem je aan.

Dat de werkelijkheid weerbarstiger is blijkt alleen al uit de dienstverlening waarmee ik met Matchpartner ooit begonnen ben. Ruim elf jaar geleden ging ik arbeidsbemiddelaars zoeken voor de arbeidsbemiddelaars. Met andere woorden: ik hielp uitzendbureaus en werving en selectiebureaus -bij uitstek zelf gespecialiseerd in het zoeken en vinden van personeel- om nieuw personeel te vinden.

Vreemd, zult u zeggen. Dat moeten die bureaus toch zelf wel kunnen? Nou, blijkbaar niet. In een relatief korte en weinig brede wervingsactie wordt namelijk niet het gehele speelveld bestreken. Het voordeel van een gespecialiseerd bureau is: het heeft, als het goed is, up-to-date kennis van een deelmarkt en blijft daarin voortdurend investeren. Je moet als bureau de specifieke beroepsgroep weten te vinden en de specifieke beroepsgroep moet jou als bureau weten te vinden. En: iedere aanvraag levert kandidaten op, maar ook duurzame netwerken.

Toch zijn we zelf ook niet onbekend met het probleem dat het niet altijd makkelijk is de juiste collega te vinden. Wij hebben bij Matchpartner ondertussen meer dan 45.000 kandidaten ingeschreven staan. En toch plaatste een van mijn medewerkers twee weken terug doodleuk een oproep op LinkedIN dat we op zoek zijn naar een nieuwe medewerker. Waarom een dergelijke aanpak? Omdat wij zelf ook onze sociale netwerken nodig hebben als we iemand zoeken voor wie het nĂą een leuke stap is om specifiek-bij-ons aan de slag te gaan.

Blijft de vraag: wanneer is iemand echt geschikt, zodra je alle objectieve eisen al afgevinkt hebt? Daarbij gaat het vaak om kleine dingen. Regelmatig neem ik zelf de telefoon op bij Matchpartner. En eigenlijk krijg je in de eerste uitwisseling al een goede indruk van een kandidaat die belt. De Ă©Ă©n straalt meteen motivatie uit, is doortastend, hoffelijk en stelt slimme vragen. Een ander heeft het vooral over de arbeidsvoorwaarden.

Wat iemand op zo’n moment tentoonspreidt zegt, bij wijze van spreken, al veel over hoe iemand zich in een baan zal gedragen. Dat is geen pure wetenschap, maar wel gebaseerd op jarenlange werk- en levenservaring. Een collega beschreef het ooit als volgt: een professional is bescheiden omdat hij wil doen waarvoor hij aangenomen is, maar ook bevlogen omdat hij iedere dag wat nieuws wil leren. Dát is een goede kandidaat, en die mentaliteit proef je in het eerste contact.

Overigens is er nog wel een gevoelig punt. Om prettig te kunnen werken bij onze organisatie moet je resultaten boeken. Sommige sollicitanten weten zeer aannemelijk te maken dat zij daarin gaan slagen. Maar het is ook voorgekomen dat na een tijdje blijkt dat de commerciële kwaliteiten –dat is in mijn ogen vooral veel oppakken en doen- te kort schieten. Zodra het vervolgens tegenzit gaat men allerlei argumenten bedenken waarom het allemaal niet lukt, “de markt is slecht” enzovoorts. Ik wil maar zeggen: uiteindelijk bewijst een goede kandidaat zich in de praktijk.

Deze column heet “personeel om op te bouwen”. Dat Matchpartner nog altijd goede resultaten boekt betekent misschien dat wij een talent hebben om goede kandidaten te vinden. Maar persoonlijk moet ik ook erkennen dat er wat betreft het aannemen van personeel altijd wel iets bij te leren valt.

Leon Brouwers

Reageer