Werken in de zorg is prachtig, zinvol werk. Echter, werken in de zorg kan veel vragen. Je krijgt te maken met emotionele en fysieke belasting, hoge werkdruk en veel nieuwe wet- en regelgeving. Dat kan je werk, en uiteindelijk ook jezelf negatief beïnvloeden. Als je hier niet op tijd mee aan de slag gaat, kan je in de toekomst tegen jezelf aanlopen. Daarom hebben we een aantal handige tips voor je uitgeschreven.
Genoeg tijd voor jezelf
De zorg vraagt veel van de medewerkers in de sector. Dat is niks nieuws, alleen is het volgens het CBS wel meer geworden in vergelijking met voorgaande jaren. Dit zorgt voor een verhoogde druk op medewerkers. Deze druk kan komen vanuit je werkgever, die je vraagt meer uren te werken, omdat hij je echt nodig heeft. Maar kan ook vanuit de cliënt zelf komen natuurlijk, die je (liefelijk) vraagt of je nog even dat andere ook wilt doen.
Iemand helpen, en voor je collega's klaar staan is natuurlijk wenselijk gedrag. Echter, jezelf hiermee over de streep naar een burn-out trekken, is minder wenselijk. En zowel de werkgever, als de cliënt kan dan vanaf dat moment niet meer rekenen op je steun, wat voor iedere partij naar is.
Het is daarom van belang om duidelijk te communiceren met de relevante partijen over jouw grenzen en beschikbaarheid. Stel voor jezelf dan ook “me-time” momenten in. Dit zijn de momenten van de week die voor jou zijn, en waarin je simpelweg niet beschikbaar bent. Dit is een simpele aanvraag waar vrijwel elke werkgever respect voor moet hebben. Indien ze dit niet respecteren, zou ik je aanraden om met hen in gesprek te gaan over hun visie van de toekomst. Want het lijkt dan alsof je werkgever meer bezig is met de doelen van die dag of week, dan met een duurzame strategie op de lange termijn.
Duidelijke taakverdeling en delegatie
Zeker bij kleinere zorgorganisaties kan de taakverdeling veel overlap hebben. Je merkt dat het in een werkweek normaal is om taken over te nemen van je collega’s. Dit hoeft op zichzelf geen slecht ding te zijn. Elkaar helpen en snel schakelen is een handige vaardigheid, zeker in de zorg. Aan de andere kant, geeft het je meer stress. Het is namelijk minder duidelijk of je ergens wél of niet op moet letten. Bij een duidelijke taakverdeling is het duidelijk waar je wel en niet op hoeft te focussen. Dat scheelt jou stress, en zorgt voor duidelijkheid over de verantwoordelijkheden. Ga dus zeker in gesprek met je leidinggevende als je ziet dat je structureel “andermans” taken op je bordje krijgt.
Durf nee te zeggen
Het lijkt een inkoppertje, zeker als je naar de bovenste twee punten kijkt, maar het is nog steeds belangrijk om te noemen. Nee zeggen mag! Het is belangrijk om te onthouden dat te vaak ja zeggen, zichzelf versterkt. Wanneer jij namelijk al klaar staat voor anderen om je heen, dan gaan de mensen zich daar ook naar gedragen. Met andere woorden, ze zullen je dan steeds vaker vragen om hulp, omdat jij gezien wordt als iemand die anderen altijd helpt. Dit gaat alleen maar erger worden totdat je jezelf leert nee te zeggen. Je zult zien dat meer collega's jouw grenzen zullen accepteren.
Werken in de zorg brengt verantwoordelijkheden met zich mee, zowel naar anderen als naar jezelf. Door grenzen te stellen, taken duidelijk af te bakenen en momenten voor herstel in te plannen, houd je je werk beter vol. Regelmatige reflectie op je eigen belastbaarheid helpt om signalen van overbelasting vroegtijdig te herkennen. Dit is nodig om je werk op een stabiele en verantwoorde manier te blijven doen, nu en in de toekomst.
Succes, en veel werkplezier!