Storytelling: vertel jóuw verhaal tijdens je sollicitatie

Geschreven door:
Angela van Kasteren
25-04-2022

Foto boven: Consultant Angela van Kasteren geeft een training storytelling.

Ken je dat? Je luistert naar een presentatie of een pitch waarvan je je achteraf eigenlijk niks meer kunt herinneren. Het lijkt een duidelijk opgezet, logisch verhaal met hier en daar een grapje, maar toch blijft achteraf weinig hangen. Hoe dat kan? Waarschijnlijk mis je emotionele binding met de verteller of zijn/haar verhaal. Zonder die binding heeft je verhaal een stuk minder impact.

Storytelling kan je helpen om naast een logisch, helder verhaal ook een emotionele impact te maken. Zo maakt jouw verhaal, pitch of sollicitatie wél een blijvende indruk op je publiek.

Storytelling bij je sollicitatiegesprek

Bij een sollicitatiegesprek is dit van bijzonder belang: zowel jij als de organisatie waar je solliciteert wil de elkaar beter leren kennen. Dat gaat verder dan alleen het cv. Op het moment dat je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek zijn de ‘harde feiten’ uit het cv al bekend en is het juist van belang dat een organisatie beter inzicht krijgt in wie jij bent, wat je motiveert en hoe jij handelt in bepaalde situaties. Storytelling is een mooie manier om dat verhaal beter over het voetlicht te krijgen.

Binding door Storytelling

Emotie = binding -> dat is het geheim van storytelling. Als jij de persoon die tegenover je zit wilt overtuigen met alleen rationele argumenten en de eisen die worden gesteld in de vacature tekst onderscheid je je niet van de rest. Maar wanneer  jij mensen weet aan te spreken op emotioneel niveau dan maak je verbinding, en verbinding zorgt ervoor dat je herinnerd wordt.

Storytelling: wetenschappelijk onderbouwd

Onderzoek wijst uit dat verhalen specifieke gedeeltes in je brein activeren. Het zorgt onder andere voor neurale koppeling. Dit betekent dat de luisteraar het verhaal relateert aan zijn eigen emoties en ervaringen. De emoties die een verhaal opwekken zorgen voor de afgifte van dopamine. Dit is een stofje uit het beloningscentrum van onze hersenen. Dit zorgt ervoor dat we dingen beter en accurater onthouden. Daarnaast wekt storytelling oxytocine op. Dit is een hormoon dat zorgt voor een gevoel van vertrouwen, liefdadigheid en verbondenheid.
 Het is dus wetenschappelijk onderbouwd dat storytelling verbinding creëert!

Storytelling toepassen

Neem je tijd om rustig na te denken hoe jij jezelf wil profileren. Denk na over gebeurtenissen in je leven die een belangrijk impact op je hebben gehad, wie jouw voorbeelden zijn en aan welke kernwaardes jij veel waarde hecht. Houdt er wel rekening mee dat het verhaal wel relevant moet zijn voor het gesprek dat je voert. De luisteraar moet gemakkelijk het verband kunnen leggen tussen jouw verhaal en zijn/ haar organisatie of de vaardigheden die nodig zijn voor de functie waar je op solliciteert.
 Daarnaast moeten de 3 dingen terug moeten komen in je verhaal:

1.    Hoofdpersoon
2.    Vaardigheid (versterken)
3.    Sterke Conclusie

Een fictief voorbeeld om het iets concreter te maken. Het onderstaande verhaal zou ik  kunnen vertellen om aan te tonen dat ik oprecht meen dat het belangrijk is om verder te kijken dan alleen het cv (kernwaarde), en dat ik een doorzetter ben (eigenschap). Ik sluit het verhaal af met mijn ‘lijfspreuk’ als conclusie: 


‘Ik sprak Albert afgelopen week, hij heeft gesolliciteerd op een vacature, uiteraard nam ik contact met hem op, hij is 54 jaar woonachtig in de provincie Groningen en zijn CV gaat tot 2016. Hij vertelde mij een behoorlijk schrijnend verhaal, waar ik stil van werd.

 Albert heeft vanaf zijn 20ste jaar met veel plezier gewerkt bij de gemeente Groningen als inkomensconsulent waar hij doorgroeide naar teamleider. De combinatie van cijfers en mensen helpen gaven hem ontzettend veel energie.  In 2013 werd zijn vrouw ernstig ziek waarna ze na een lang ziekbed overleed. Albert kwam in een zwart gat terecht, maar na 4 jaar en veel hulp later wilde hij zijn schouders er weer onder zetten en weer aan de slag. Hij hoopte snel zijn oude werk weer op te kunnen pakken.

 Dit bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan: overgekwalificeerd, geen recente ervaring, te duur en ga zo maar door… Ten einde raad is Albert gaan werken in een productiebedrijf in Assen om maar wat om handen te hebben. Een fijn bedrijf met leuke collega’s maar niet het werk waar Albert zoveel energie van krijgt. 

Ik had een missie! Deze vriendelijke man, met een grote passie voor het vak die niet kan doen waar hij het beste in is? Dit kan niet! Ik heb 3 dagen lang gebeld, ik ben 5 deuren binnengestapt met ‘Albert onder mijn arm’ en de aanhouder wint want: Albert mag starten bij een gemeente in zijn buurt! Mede doordat ik tijd voor hem heb genomen en verder heb gekeken dan zijn CV en recente werkervaring. Ik ging het gesprek aan om Albert écht te leren kennen wat zorgde voor een duurzame band en samenwerking.

Schrijf iemand niet te snel af, heb oprechte interesse en schrap vooroordelen, mijn quote blijft en zal daardoor nooit veranderen: don’t judge a book by its cover!

Meer weten over Storytelling en Sollicitaties?

Wil jij meer weten over storytelling en hoe jij een goed verhaal kunt inzetten voor een succesvolle sollicitatie? Stuur mij dan gerust een mailtje op angela@matchpartner.nl dan help ik je graag verder!

Succes met het vertellen van jóuw verhaal. Heb jij een mooi verhaal of een persoonlijke pitch waar je storytelling in hebt verwerkt? Laat het weten in de comments!

Lees ook de column: Ervaringsdeskundigheid: de ontmoeting tussen werk- en levenservaring

Reageer

Geen reacties

Laatste nieuws

Vind de ideale baan binnen jouw specialisme

Vind de baan die bij jou past binnen jouw specialisme of bekijk hier ons gehele vacature aanbod